20 februari 2007

Ik heb veel geleerd vandaag

,,Ik kom hier de sfeer van een echte dorpsderby proeven'', zei de grote baas van de Belgische voetbalbond, die speciaal naar de Kempen was gekomen voor de legendarische derby tussen Verbroedering en Vrij Arendonk.

Niet minder dan 1.100 supporters zakten zondagmiddag af naar het gemeentelijk voetbalstadion in de Kerkstraat, waar Verbroedering Arendonk en Vrij Arendonk in tweede provinciale streden om de titel ploeg van 't stad. Behalve Jan met de pet zat ook de eminente voorzitter François De Keersmaecker van de Belgische voetbalbond op de tribune.

,,Ik wil de voorzitter van iedereen zijn'', zei De Keersmaecker. ,,Daarom ga ik niet alleen kijken naar wedstrijden in eerste klasse, maar ook naar matchen in lagere reeksen. Ik koos het duel tussen Verbroedering en Vrij Arendonk uit omdat het naar verluidt nog échte dorpsderby is.''

Hoe levensecht de derby wel was, kreeg de bondsvoorzitter al meteen te zien toen de spelers het veld opliepen en de fans een indrukwekkend arsenaal rookbommen op de grasmat gooiden. Pas na vijf lange minuten was het rode mistgordijn opgetrokken en kon de match eindelijk beginnen.

Negentig minuten en een stock gele kaarten later was de stand 2-0, in het voordeel van thuisploeg Verbroedering. De bondsvoorzitter genoot ervan. ,,Ik heb veel geleerd vandaag, onder meer dat provinciaal voetbal heel erg leeft in de Kempen. De voetbalbond zal daarom ook de komende jaren grote inspanningen blijven leveren om het provinciaal amateurvoetbal te ondersteunen.''

Ook over de ontvangst was hij opgetogen. In de luxueuze loges in eerste klasse staan vaak flessen champagne en kaviaar voor hem klaar. In Arendonk waren de clubmensen speciaal voor hem naar de bakker geweest. De voorzitter en de meegereisde hoogwaardigheidsbekleders van de bond konden kiezen tussen een fruitvlaai en een slagroomtaart. ,,Het gaat er hier bijzonder gemoedelijk aan toe, zonder stijf gedoe. Daar hou ik wel van'', zei De Keersmaecker.
Arendonkenaar Peter Vervecken, die behalve topscheidsrechter in eerste klasse ook gewoon lid is van Verbroedering Arendonk, begeleidde de bondsdelegatie doorheen het stadion. ,,Dat ik dit weekend niet moet fluiten, komt me goed uit'', zei Vervecken.
Ook clubvoorzitter Roger Janssen glunderde: ,,Het bezoek van de bondsvoorzitter is een grote eer voor ons. En de beste ploeg heeft gewonnen.''
Burgemeester Nest Buijs zag liever een gelijkspel. ,,Maar ik ben vooral blij dat alles rustig verlopen is en dat we geen politie te paard hoefden op te roepen. Een derby in deze sfeer heeft echt wel zijn charmes.''

Geen opmerkingen: