14 november 2008

Nieuwe schoolomgeving St - Clara wordt schoolvoorbeeld

Met een score van 5 op 10 maakte de schoolomgeving van het Sint-Claracollege in Arendonk geen al te beste beurt in het grote scholenrapport van Het Nieuwsblad. Maar daar komt verandering in, want volgend jaar wordt de Kloosterbaan helemaal heraangelegd.

Aan de schoolpoort wordt ook een duidelijke zone30 afgebakend, met elektronische borden die automatisch oplichten tijdens de schoolspitsuren

Als wij volgend jaar een nieuw scholenrapport zouden opmaken, dan zou het Sint-Claracollege vast een veel betere score behalen: 9 op 10, zo hebben we al voorgerekend. Vandaag regeert Koning Auto nog voor de schoolpoort van Sint-Clara, maar na de herinrichting zullen de autobestuurders nog maar over de helft van de wegbreedte kunnen beschikken. De andere helft is voor de fietsers en de voetgangers.

De nieuwe rijweg wordt zes meter breed. De fiets- en voetpaden aan weerszijden van de weg zullen samen precies even breed zijn. 'Er komen twee fietspaden met elk een breedte van anderhalve meter. En twee voetpaden van anderhalve meter', bevestigt schepen van Openbare Werken Wim Hendrickx (SP.A), die het dossier deze week voorstelde op het gemeenteraad in Arendonk.

Behalve dat autobestuurders en zwakke weggebruikers elk evenveel meters krijgen toebedeeld, zijn er nog meer leuke verbeteringen. Zo komen er op het kruispunt Kloosterbaan-Bergen nieuwe verkeerslichten. Aan de schoolpoort wordt ook een duidelijke zone30 afgebakend, met elektronische borden die automatisch oplichten tijdens de schoolspitsuren. Op de plaats waar nu de fietsenstalling is, wordt een parkeerterrein ingericht voor dertig voertuigen. De school krijgt ook een veilige oversteekplaats en een eigen bushalte. Kortom, de nieuwe schoolomgeving wordt een schoolvoorbeeld van hoe het moet.

Het enige minpunt is dat de prachtige schoolomgeving voorlopig een eiland is, want amper tweehonderd meter voorbij het Sint-Claracollege gelden alweer de wetten van de Far West: langs de gewestweg naar Ravels moeten fietsers het stellen met een smal moordstrookje pal naast de rijweg en razen de vrachtwagens rakelings langs hun broekspijpen. Het gemeentebestuur kondigde jaren geleden al aan om er een afgescheiden fietspad aan te leggen, maar het project werd jaar na jaar uitgesteld. 'Wanneer het fietspad er komt? Wellicht in 2010', zegt schepen Hendrickx nu.

Christophe Verhoeven (17) uit Ravels-Eel kijkt ernaar uit. Elk dag riskeert hij zijn leven door simpelweg met de fiets naar school te rijden. 'Ik weet zeker dat ook andere jongens en meisjes uit Ravels veel liever de fiets dan de bus zouden nemen, maar ze durven niet. Of ze mogen niet van hun ouders, omdat het te gevaarlijk is', zegt de Sint-Claraleerling.

Geen opmerkingen: