,,Wij beschikken over duidelijke aanwijzingen dat Jan Van Eyck, de schilder van Het Lam Gods, afkomstig is van Arendonk en niet van Maaseik.'' Dat zegt René Claessen (66) van de Arendonkse heemkundekring.
Op de markt van Maaseik staat vandaag een standbeeld van de Gebroeders Hubert en Jan Van Eyck. Met het monument willen de Limburgers luid uitschreeuwen dat de schilder van het beroemde retabel Het Lam Gods in hún gemeente geboren is. Nogal wat kunsthistorici geven hen gelijk. Toch durft niemand er gif op in te nemen.
In de heemkundekring van Arendonk zijn ze wél zeker van hun stuk. ,,Wij stootten op een aantal officiële aktes uit de vijftiende eeuw waarin de namen van de molenaarsfamilie Van Eyck staan opgetekend, onder wie die van schilder Jan Van Eyck. De aktes staven zijn verbondenheid met Arendonk'', zegt heemkundige René Claessen.
Op de markt van Maaseik staat vandaag een standbeeld van de Gebroeders Hubert en Jan Van Eyck. Met het monument willen de Limburgers luid uitschreeuwen dat de schilder van het beroemde retabel Het Lam Gods in hún gemeente geboren is. Nogal wat kunsthistorici geven hen gelijk. Toch durft niemand er gif op in te nemen.
In de heemkundekring van Arendonk zijn ze wél zeker van hun stuk. ,,Wij stootten op een aantal officiële aktes uit de vijftiende eeuw waarin de namen van de molenaarsfamilie Van Eyck staan opgetekend, onder wie die van schilder Jan Van Eyck. De aktes staven zijn verbondenheid met Arendonk'', zegt heemkundige René Claessen.
Ook uit de geschriften van lokaal onderzoeker Jan Goris kunnen we opmaken dat Jan Van Eyck, die stamt uit een familie van molenaars en valkeniers, wel degelijk een rasechte Arendonkenaar is. Hoe de historici dan in Maaseik terechtkwamen? Zij baseren zich vooral op de naam van de echtgenote van Jan Van Eyck, ene Margriet Van Wuflet. Die zou verwijzen naar Wurfeld, een bestaand gehucht in Maaseik.
Lokaal onderzoeker Jan Goris ontkent het verhaal niet, alleen trekt hij er een andere conclusie uit. ,,De zus van schilder Jan Van Eyck zat in Maaseik in het klooster. Jan Van Eyck kwam er regelmatig op bezoek en zo leerde hij zijn latere echtgenote kennen'', schrijft Goris, die daaruit concludeert dat Maaseik wel de geboorteplaats is van Mevrouw Van Eyck, maar niet van Mijnheer Van Eyck.
Dit jaar is het trouwens exact 575 jaar geleden dat Het Lam Gods, inclusief het gestolen paneel van De Rechtvaardige Rechters, voor het eerst aan het publiek getoond werd. Heemkundeman René Claessen wil van de gelegenheid gebruik maken om de geboortekwestie' voorgoed uit te klaren. Hij wil een rechtvaardig proces. ,,We roepen de kunsthistorici op om de afkomst van Jan Van Eyck opnieuw te onderzoeken. Op eenvoudig verzoek leveren wij de officiële aktes die onze stelling onderschrijven.''
Lokaal onderzoeker Jan Goris ontkent het verhaal niet, alleen trekt hij er een andere conclusie uit. ,,De zus van schilder Jan Van Eyck zat in Maaseik in het klooster. Jan Van Eyck kwam er regelmatig op bezoek en zo leerde hij zijn latere echtgenote kennen'', schrijft Goris, die daaruit concludeert dat Maaseik wel de geboorteplaats is van Mevrouw Van Eyck, maar niet van Mijnheer Van Eyck.
Dit jaar is het trouwens exact 575 jaar geleden dat Het Lam Gods, inclusief het gestolen paneel van De Rechtvaardige Rechters, voor het eerst aan het publiek getoond werd. Heemkundeman René Claessen wil van de gelegenheid gebruik maken om de geboortekwestie' voorgoed uit te klaren. Hij wil een rechtvaardig proces. ,,We roepen de kunsthistorici op om de afkomst van Jan Van Eyck opnieuw te onderzoeken. Op eenvoudig verzoek leveren wij de officiële aktes die onze stelling onderschrijven.''
Geen opmerkingen:
Een reactie posten