22 februari 2008

Arendonks raadslid zet nazitattoos op website

Raadslid Silvy Van Beers (Vlaams Belang) uit Arendonk haalde donderdag snel enkele afbeeldingen van haar tatoeagewebsite. Dat gebeurde nadat daarover bericht was in de media. Van Beers zegt niet te weten dat het om nazisymbolen ging. Schepen Bart Vosters (CD&V) plaatst vraagtekens bij die reactie.
Silvy Van Beers (26) zit sinds deze legislatuur in de gemeenteraad voor het Vlaams Belang. Professioneel houdt ze zich sinds 2000 bezig met het zetten van tatoeages. Een degelijke website maakt duidelijk welke tatoos ze al geplaatst heeft.
Toen er ruchtbaarheid gegeven werd aan de nazisymbolen op de site, haalde ze de afbeeldingen meteen van het net.

Het ging onder andere om een tatoeage op een schedel met de verwijzing 828, wat staat voor Heil Blood and Honour en een variante op het klassieke hakenkruis met drie omgekeerde zevens. Dezelfde tekening stond ook op een pet. Een boksbeugel met het cijfer 18 zou dan weer verwijzen naar de letters A en H van Adolf Hitler.
Het raadslid pleit onschuldig. "Ik wist niet dat het om nazisymbolen ging", luidt het. "Ooit vroeg iemand me een tatoeage met een hakenkruis, maar dat heb ik geweigerd omdat iedereen weet dat je daar last mee krijgt."
Van Beers vindt zich onrechtvaardig behandeld. "Ik heb ooit pentagrammen gezet en rode sterren. Maar dat betekent toch niet dat ik sataniste of communiste ben. Ik kan toch niet alles weten. Soms plaats ik Chinese tekens op vraag van de klanten, zonder dat ik de betekenis ervan ken."

"Als zij dat zegt, moeten we haar wel geloven", reageert Bart Vosters voorzichtig.
"Het is trouwens geen zaak van het gemeentebestuur. Maar wie gelooft haar reactie", voegt de schepen toe. "Eigenlijk moet ik daarmee lachen. Ze is
trouwens bij wet verplicht om te weten wat op haar website staat."

Geen opmerkingen: