22 februari 2008

Raadslid Vlaams Belang tatouëert SS-Slogans

SS-slogans en nazisymbolen: tatoeëerster Silvy Van Beers, ook gemeenteraadslid voor het Vlaams Belang in Arendonk, ziet er geen graten in. 'Ik kan toch niet van elk symbool of elke cijfercombinatie waarmee klanten afkomen de achterliggende symboliek kennen.'

'Ik onderwerp mijn klanten niet telkens aan een kruisverhoor om de exacte betekenis van hun wens te achterhalen' Silvy Van Beers

Het Vlaams Belang-gemeenteraadslid, door haar partij tijdens de jongste gemeenteraadsverkiezingen naar voren geschoven als kandidaat-burgemeester in Arendonk, geraakte gisteren in nauwe schoentjes toen bleek dat op haar website foto's staan van bizarre tatoeages. Het gaat onder andere om de cijfercombinatie 828 die op iemands kale hoofd is getatoeëerd, in het neonazimilieu synoniem voor 'Heil Blood and Honour'. Op een andere foto staat Meine Ehre heisst Treue, de lijfspreuk van de SS, op iemands voorarm. En op nog een andere afbeelding is de tatoeage van een boksbeugel te zien, met daarin het cijfer 18, code voor Adolf Hitler. Het Vlaams Belang-gemeenteraadslid gaf gisteren grif toe dat dit foto's van haar eigen werk zijn. 'Maar ik kende eerlijk gezegd de achterliggende boodschap van die symbolen niet', houdt ze vol. 'Veel van mijn klanten komen met eigen ontwerpen af. Soms willen ze ook Arabische of Chinese tekens. Ik onderwerp mijn klanten niet telkens aan een kruisverhoor om de exacte betekenis te achterhalen.' Van Beers beklemtoonde gisteren dat voor haar niet alles door de beugel kan. 'Eén keer heeft iemand mij gevraagd een swastika op zijn arm te tatoeëren. Ik heb dat toen resoluut geweigerd.' Toekomstig Vlaams Belang-voorzitter Bruno Valkeniers maakte weinig woorden vuil aan het voorval. 'Ik zal met het betrokken partijlid een gesprek hebben. Maar de verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de klanten die met deze tatoeages komen aandraven. Voor sommigen is gek immers nog niet gek genoeg. Tatoeëerders blijven commerçanten. Er moet bij hen ook brood op de plank komen.'

Of het Arendonkse gemeenteraadslid kan blijven functioneren? 'Ik beoordeel haar in de eerste plaats op haar werk als gemeenteraadslid, niet als tatoeëerder.' Maar als hij die stelling effectief hanteert, dan kan de politieke carrière van de Arendonkse tatoeëerster wel heel snel zijn afgelopen. 'Mevrouw Van Beers is op zijn zachtst gezegd niet echt politiek actief te noemen', aldus Bart Vosters (CD&V), schepen voor Communicatie in Arendonk. 'Ik geloof niet dat ze het afgelopen jaar ook maar één keer haar mond heeft opengetrokken tijdens de gemeenteraad.'

Geen opmerkingen: