10 april 2008

Anderen mogen niet of durven niet

Hoewel de gewestweg van Ravels naar Arendonk geen afgescheiden fietspad heeft en daarom levensgevaarlijk is, rijden Christophe Verhoeven (16) en Marc VanRoey (17) elke dag met de fiets naar school.
De N118 van Ravels naar Arendonk is een typisch Vlaamse gewestweg. Het is een kilometers lange asfaltweg die aan weerszijden is afgeboord met een minimumstrookje voor fietsers. 'Gevaarlijk? Ja, maar na een tijdje geraak je eraan gewend', zegt Christophe, die elke dag vanuit Ravels-Eel naar het Sint-Claracollege in Arendonk fietst. Om goed gezien te worden in het pikdonkere Gewestbos van Ravels draagt Christophe in de winter steevast een fluovestje. Toch leunen auto's en vrachtwagens nog vaak akelig dicht tegen hem aan. 'Soms komen de vrachtwagens zo dicht dat ik ze kan aanraken. Enkele keren was het op het randje en dacht ik: voor hetzelfde geld was ik nu dood geweest.' Ook zijn vaste kompaan Marc zweert bij de fiets, ondanks het sluipende gevaar. 'Het enige alternatief is de bus, maar die zit meestal bomvol', zegt Marc. Af en toe zit ook Christophe op de lijnbus. 'Maar als het mooi weer is, wil ik met de fiets rijden. Ik fiets gewoon graag. Ik weet zeker dat ook andere jongens en meisjes uit Ravels veel liever de fiets zouden nemen, maar ze durven niet. Of ze mogen niet van hun ouders, omdat het te gevaarlijk is.' Al in 2001 werd de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de N118 goedgekeurd door toenmalig minister van Mobiliteit Steve Stevaert (SP.A). Daarna was het aan de gemeentebesturen van Ravels en Arendonk om de werken het terrein uit te voeren. De voorbije jaren kregen de bewoners telkens opnieuw te horen dat de aanleg van het fietspad werd uitgesteld bij gebrek aan centen. Intussen hebben de betrokken burgemeesters plechtig beloofd dat het fietspad er in 2009 dan toch gaat komen.

Geen opmerkingen: