09 april 2008

Hawai 2009 is mijn doel

Tien dagen geleden presteerde Dirk Baelus uit Arendonk bijzonder goed in de Ironman van Californië, een triatlon over de halve afstand. Baelus nam vervolgens enkele dagen vakantie, maar bereikte ondertussen toch de Belgische bodem.
"Het was alweer een fantastische ervaring", glundert Baelus. "Ik deed alweer een stap vooruit. In Engeland finishte ik eerder als 89ste op 1.500 deelnemers, nu als 48ste op 2.000 starters. Ik werkte een heel goede zwemproef af, fietste heel sterk en liep wat minder goed. Maar ik maakte progressie over mijn totaalprestatie. In mijn Age Group 25-29 kwam ik als veertiende uit het water, zette ik de derde fietstijd neer en was ik de vijfde in het lopen. Ik pakte uiteindelijk de vierde plaats, op een minuut van de derde. Gelukkig hadden de Amerikanen een verrassing in petto. Het podium was immers voorzien voor vijf plaatsen. Het was mijn eerste keer op zo'n schavotje."

Arendonkenaar Baelus, beroepshalve redder, doet straffe dingen, want hij begon pas 3,5 jaar geleden met triatlon. "Ik had een zwaar leven, hield ook zelf een café open. Ik heb altijd gevoetbald. Vrijdagnacht sloot ik het café rond 6 uur, sliep tot in de namiddag om dan een wedstrijd te spelen. In zo'n match ging ik door mijn knie en liep een ernstige blessure op. Toevallig had een klant in die periode aan de toog verteld dat hij ging trainen voor een kwarttriatlon. Ik had goed geluisterd en mijn plan lag klaar. Na 3,5 jaar mag ik zeggen dat ik al een hoog niveau heb gehaald. Je lichaam moet zoiets natuurlijk ook aankunnen. Ik heb altijd wel geweten dat ik aanleg heb voor uithoudingssporten. In Californië moest ik als 48ste slechts elf amateurs laten voorgaan. De 37 anderen waren allemaal profs."

Langeafstandstriatleten blikken ver vooruit, ook Dirk Baelus. "Californië was belangrijk, maar eigenlijk kaderden de trainingen in de voorbereiding van de volledige triatlon van Nice, op 22 juni. Dan wil ik er voor 200 procent staan. Kan ik mij daar plaatsen voor Hawaï, dan zal ik het niet laten. Het is echter niet van moeten. Mijn doel is Hawaï 2009. Daarvoor wil ik mij kwalificeren tijdens de Iron Man van Arizona, een volledige triatlon op 23 november."

Geen opmerkingen: