De leerlingen van school Sint Jan kunnen zich vanaf dit schooljaar elke week creatief uitleven in de Arendonkse kunstacademie. Schilderen, tekenen, boetseren, beeldhouwen, zelfs het drukken van etsen. Heel het kunstgamma wordt hen aangeleerd.
De kunstacademie ontvangt vanaf dit schooljaar elke week een klas van de gemeenteschool om de leerlingen ervan in te wijden in de plastische en beeldende kunsten.
Het eerste studiejaar mocht de spits afbijten. Omdat de studentjes het woordje ik hadden leren lezen en schrijven, kregen ze een aangepaste opdracht: maak een schilderijtje van jezelf en stop daarin je dromen of gedachten.
De kinderen zijn alvast laaiend enthousiast dat ze voor de lessen beeldende vorming in een echte academie terecht kunnen. "Schilderen is plezant, maar nog veel leuker is hier rondkijken in dat grote gebouw. Net een doolhof", kirt Lise Meynendonckx (6).
Waarom stuurt directeur Jan van Gorp de leerlingen van zijn school naar de academie? "Simpel, de accommodatie en faciliteiten zijn er veel beter", legt hij uit.
"Ook de leerkrachten leren zelf heel wat bij over beeldende vorming en hoe dat kan worden aangeleerd. Voor een basisschool zijn er vaak te weinig mogelijkheden om aan dat onderdeel van het leerplan voldoende aandacht te besteden. Een klaslokaal moet je bovendien ook telkens weer opruimen. Daarin steken leerkrachten noodgedwongen veel tijd."
Sint Jan en de Academie voor Schone Kunsten behoren alle twee tot het gemeentelijk onderwijs. Een samenwerking lijkt logisch, maar dat is het toch niet. De leerkrachten van het deeltijds kunstonderwijs moeten immers betaald worden.
De kunstacademie ontvangt vanaf dit schooljaar elke week een klas van de gemeenteschool om de leerlingen ervan in te wijden in de plastische en beeldende kunsten.
Het eerste studiejaar mocht de spits afbijten. Omdat de studentjes het woordje ik hadden leren lezen en schrijven, kregen ze een aangepaste opdracht: maak een schilderijtje van jezelf en stop daarin je dromen of gedachten.
De kinderen zijn alvast laaiend enthousiast dat ze voor de lessen beeldende vorming in een echte academie terecht kunnen. "Schilderen is plezant, maar nog veel leuker is hier rondkijken in dat grote gebouw. Net een doolhof", kirt Lise Meynendonckx (6).
Waarom stuurt directeur Jan van Gorp de leerlingen van zijn school naar de academie? "Simpel, de accommodatie en faciliteiten zijn er veel beter", legt hij uit.
"Ook de leerkrachten leren zelf heel wat bij over beeldende vorming en hoe dat kan worden aangeleerd. Voor een basisschool zijn er vaak te weinig mogelijkheden om aan dat onderdeel van het leerplan voldoende aandacht te besteden. Een klaslokaal moet je bovendien ook telkens weer opruimen. Daarin steken leerkrachten noodgedwongen veel tijd."
Sint Jan en de Academie voor Schone Kunsten behoren alle twee tot het gemeentelijk onderwijs. Een samenwerking lijkt logisch, maar dat is het toch niet. De leerkrachten van het deeltijds kunstonderwijs moeten immers betaald worden.
"Ik werk nu vier uren voor Sint Jan", vertelt leerkracht Lief De Puydt van de academie. "De school heeft die afgestaan uit haar lespakket. Als andere scholen dezelfde voorwaarden aanbieden, kunnen ze ook hier terecht. Maar onuitputtelijk is onze tijd en ruimte natuurlijk niet. First come, first served."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten