16 april 2007

Er is nood aan rust en zekerheid

Jan Van Gorp (39) heeft op 31 maart de schoolpoort van de Reuzepas in Oud-Turnhout achter zich dichtgetrokken. Vanaf vandaag wordt hij in zijn heimat Arendonk de kersverse directeur van gemeenteschool Sint-Jan. In de paasvakantie zochten wij hem op in zijn nieuwe schoolomgeving.

Het is prachtig weer buiten en u zit hier te werken. Nog geen spijt?

Jan Van Gorp: Het zou maar erg zijn als ik nu al spijt zou hebben. Ik heb hier trouwens niet elke vakantiedag gezeten hoor.

Is het niet ongewoon dat de laatste drie maanden van het schooljaar een nieuwe directeur in dienst treedt?

Het voelt inderdaad raar aan. Het liefste was ik op 1 september begonnen. Maar hier wou men niet langer wachten. De vervangingsopdracht van Erik Segers als schoolhoofd was normaal gedaan op 1 januari. Maar die werd alsmaar verlengd, wat heel vervelend was voor hem.

Het gemeentebestuur zocht een directeur met moderne managementcapaciteiten.

Iemand die helemaal voldeed aan de vooropgestelde profielbeschrijving, moest een supermens zijn. Dat ben ik zeker niet. Ik ben enkele jaren geleden directeur geweest van de stedelijke basisschool Katersberg in Geel. Die functie lag mij wel. Door familiale omstandigheden heb ik wel bewust een stap teruggezet. Maar directeur worden van een school die maar op vijftig meter van mijn woonst ligt, dat is natuurlijk een ideale situatie.

Het was in de Arendonkse gemeentescholen een ongeschreven wet dat iemand uit het lerarenkorps schoolhoofd werd. Nu was er een examen. Hoe reageert het leerkrachtenkorps op het feit dat nu opeens iemand van buitenaf directeur wordt? U volgt bovendien niet iemand op die met pensioen ging: het vroegere schoolhoofd en twee interim-directeuren geven hier nog les.

De verschillende snel opéénvolgende directiewijzigingen waren voor Sint-Jan een moeilijke periode. Er is nu nood aan rust en zekerheid. Voor de leerkrachten komt de huidige situatie vreemder over dan voor mij. Ik kan terugvallen op mijn ervaring als externe schooldirecteur in Geel. Bovendien ben ik in Arendonk geboren en getogen. 90 procent van de leerkrachten kende ik dus al. We weten van elkaar welk vlees we in de kuip hebben (lacht).

U hebt hier zelf nog op de schoolbanken gezeten.

Dat klopt en ik heb hier ook stages als onderwijzer gedaan. Bij meester Jef Hendrickx heb ik zelfs nog in het derde leerjaar gezeten, maar die is nu wel met ziekteverlof.

Tot slot, wat zegt u de datum 1 juni?

Dan is het schoolfeest van Sint-Jan!

Een kus van juffrouw Wiske en een bank vooruit.

Geen opmerkingen: