In Arendonk hebben fietsers vandaag meer comfort aan onze kant van de grens dan in Nederland.
Aan weerszijden van de gewestweg Arendonk-Reusel ligt sinds deze week een mooi en veilig fietspad. De buurtbewoners hebben er lang voor gestreden. 'In 1992 hebben we hier een buurtcomité opgericht om samen te ijveren voor een veilig fietspad voor onze deur', zegt buurtbewoner Staf Lasters. Vandaag, zestien jaar later, hebben Lasters en zijn buren eindelijk hun doel bereikt. De verbindingsweg tussen Arendonk en Reusel is nu een voorbeeld van een grensoverschrijdende gewestweg: een splinternieuwe asfaltweg die aan beide kanten omzoomd is met een brede sloot en een zalig fietspad. Ook op het Nederlandse gedeelte van de N139 beschikken fietsers over een afgescheiden fietspad. Maar omdat het Hollandse beton intussen al twintig jaar oud is, ligt het rijcomfort er een flink stuk lager dan bij ons.
De N139 in Arendonk is in de regio nog maar de vierde veilige grensovergang voor fietsers. Tussen Essen en Mol-Postel kun je op twaalf plaatsen via een zogenaamde secundaire weg de streep oversteken. Acht daarvan zijn nog fietspadloos. Onze noorderburen scoren voor dezelfde invalswegen naar de Belgische Kempen dubbel zo goed: acht wegen met fietspad en vier zonder. 'Op het vlak van fietspaden hebben we nu eenmaal een historische achterstand tegenover Nederland', bekent Hans DePreter van de afdeling Wegen en Verkeer in Antwerpen. 'Maar we zijn bezig met een grote inhaalbeweging. Jaar na jaar komen er overal in Vlaanderen nieuwe fietspaden bij.' Het enige minpuntje aan de gewestweg Arendonk-Reusel is de aansluiting met de Voorheide, aan de Turnhoutse Vaart. 'Het wegdek op brug5 is in slechte staat', geeft schepen van Openbare Werken Wim Hendrickx (SP.A) toe. 'Maar het Vlaams Gewest heeft ons beloofd om het versleten asfalt nog dit jaar af te schrapen en er een verse laag overheen te smeren. Waarom er geen volwaardig fietspad wordt aangelegd op de brug? Daarvoor is er voorlopig geen geld.'
Aan weerszijden van de gewestweg Arendonk-Reusel ligt sinds deze week een mooi en veilig fietspad. De buurtbewoners hebben er lang voor gestreden. 'In 1992 hebben we hier een buurtcomité opgericht om samen te ijveren voor een veilig fietspad voor onze deur', zegt buurtbewoner Staf Lasters. Vandaag, zestien jaar later, hebben Lasters en zijn buren eindelijk hun doel bereikt. De verbindingsweg tussen Arendonk en Reusel is nu een voorbeeld van een grensoverschrijdende gewestweg: een splinternieuwe asfaltweg die aan beide kanten omzoomd is met een brede sloot en een zalig fietspad. Ook op het Nederlandse gedeelte van de N139 beschikken fietsers over een afgescheiden fietspad. Maar omdat het Hollandse beton intussen al twintig jaar oud is, ligt het rijcomfort er een flink stuk lager dan bij ons.
De N139 in Arendonk is in de regio nog maar de vierde veilige grensovergang voor fietsers. Tussen Essen en Mol-Postel kun je op twaalf plaatsen via een zogenaamde secundaire weg de streep oversteken. Acht daarvan zijn nog fietspadloos. Onze noorderburen scoren voor dezelfde invalswegen naar de Belgische Kempen dubbel zo goed: acht wegen met fietspad en vier zonder. 'Op het vlak van fietspaden hebben we nu eenmaal een historische achterstand tegenover Nederland', bekent Hans DePreter van de afdeling Wegen en Verkeer in Antwerpen. 'Maar we zijn bezig met een grote inhaalbeweging. Jaar na jaar komen er overal in Vlaanderen nieuwe fietspaden bij.' Het enige minpuntje aan de gewestweg Arendonk-Reusel is de aansluiting met de Voorheide, aan de Turnhoutse Vaart. 'Het wegdek op brug5 is in slechte staat', geeft schepen van Openbare Werken Wim Hendrickx (SP.A) toe. 'Maar het Vlaams Gewest heeft ons beloofd om het versleten asfalt nog dit jaar af te schrapen en er een verse laag overheen te smeren. Waarom er geen volwaardig fietspad wordt aangelegd op de brug? Daarvoor is er voorlopig geen geld.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten