17 juni 2008

Van zwaarlijvige tot fitste sportschepen in provincie

Bart Vosters, die amper vijf maanden geleden nog de body mass index van een zwaarlijvige had, is vandaag de fitste sportschepen van de provincie. Dat blijkt uit een conditietest die hij afgelopen weekend aflegde in de Fitbus.

De helft van alle Vlaamse schepenen van Sport is te dik. Dat was eind vorig jaar een vette kop in HetNieuwsblad. Sportschepen Bart Vosters van Arendonk was geen uitzondering. Met een lengte van 1.72meter en een gewicht van 89kilo bleek hij zelfs nipt de body mass index (BMI) van een zwaarlijvige te hebben. Nadat zijn vrienden hem begonnen aan te spreken met kleine dikzak, gooide hij eind januari het roer drastisch om. Hij kocht een paar loopschoenen en begon met een cursus Start to run. Zo leerde hij in tien weken vijf kilometer onafgebroken te joggen. 'Daarna volgde ik via de website van Nike een programma naar tien kilometer. Door elke week twee tot drie keer te lopen is mijn gewicht intussen gezakt naar 82kilo.' Afgelopen weekend liet hij in de Fitbus in Arendonk het verloop van zijn hartslag testen op een fiets op rollen. 'Tot mijn eigen verbazing haalde ik een fitheidspeil van 6,5op een schaal van 7, wat overeenkomt met het niveau van competitiesport. Daarmee ben ik op dit moment de fitste schepen van Sport van de provincie', zegt Vosters trots. Op zondag 7september komt de Fitbus opnieuw langs in Arendonk. Vosters streeft ernaar om dan een 7, het hoogste conditieniveau, te halen. Daarvoor paste hij ook al zijn eetgewoontes grondig aan. 'Ik eet nu veel gezonder. Vroeger at ik 'savonds een zak chips voor de televisie. Vandaag neem ik een appel. Vroeger bestelde ik in de frituur een friet met mayonaise en een curryworst. Nu hou ik het bij een friet zonder mayonaise en neem ik een gezond slaatje in plaats van vlees.'

Geen opmerkingen: