19 mei 2008

Mijn hobby is vraagstukken oplossen

Vier jaar achtereen een finaleplaats in de Vlaamse Wiskunde Olympiade en samen met twee anderen nu ook een ticket voor de internationale olympiade in Spanje. Deze eer viel Daan Michiels (17) uit Arendonk, laatstejaars Latijn-wiskunde in het Sint-Claracollege, deze week te beurt.

Daan Michiels is een wiskundig wonder, maar dat wil hij niet gezegd hebben.
"De finale van de Vlaamse Wiskunde Olympiade was gemakkelijker dan vorig jaar", zegt hij. "Of misschien lagen de vragen me beter. In de eerste twee ronden zijn het multiplechoicevragen; in de finale zijn het open vragen. Die vind ik de leukste. Zelf proberen een redenering op te bouwen: dat is de échte wiskunde."
De Vlaamse Wiskunde Olympiade peilde dit jaar bij zo'n 9.000 vijfde- en zesdejaars en 10.000 derde- en vierdejaars naar hun kennis en inzicht in de elementaire wiskunde. Hogere wiskunde op universitair niveau zit er niet bij.
Internetcursus

Spijtig voor Daan Michiels, want hij is dat niveau al ontgroeid. Het Sint-Claracollege heeft speciaal voor hem een individueel traject uitgedokterd.
"Vóór ik naar het vierde jaar ging, heb ik in de vakantie de wiskunde van dat jaar gestudeerd en in september al examen afgelegd. De volgende schooljaren heb ik hetzelfde gedaan. Dit jaar doe ik zelfstudie in het open leercentrum van de school. De eerste twee trimesters vond ik via het internet een cursus uit de VS, nu heb ik van een student uit Leuven zijn cursus van het eerste jaar gekregen."
Volgend jaar wil Daan Michiels starten met een bachelor wiskunde, eventueel gecombineerd met een bachelor fysica.

"Ik discussieer graag met mijn vader, chemicus van opleiding, over wetenschappen", geeft de jonge Kempenaar toe. "We zoeken dan een vraag uit over wiskunde of fysica. Als we tot een verschillende oplossing komen, proberen we de ander te overtuigen van zijn ongelijk."

Een andere hobby van Daan is vraagstukken oplossen. "Eén per week", relativeert hij. "Ik pluk ze van de website www.artofproblemsolving.com. En verder ga ik drie keer anderhalf uur basketten in de week."
Zijn kansen op de International Mathematics Olympiad in Madrid in juli schat Daan Michiels laag in. "Zulke vragen heb ik nog nooit kunnen oplossen", zegt hij. "De medaille zal wel naar een Rus, Chinees of Amerikaan gaan. Zij worden vanaf hun 14de intensief getraind op wiskunde. In België hebben wij een brede vorming. Maar dat vind ik goed. Wiskunde is niet alles. Ik vind het minstens even belangrijk om fatsoenlijk je veters te kunnen knopen of het openbaar vervoer te kunnen gebruiken."

Geen opmerkingen: